Aguacatero and Monoblock Chair


One of the fundamental symbols I explore in my painting is the image of the nomad.  My work aims to capture the experience of diaspora and of nomadic identity through representations of El Salvador’s aguacatero population, the stray dogs of Central America and also through images of nomadic people and spaces.  The aguacatero has a complicated relationship with “home” as he is constantly expelled from the place of origin.  I find that the image of the aguacatero, translated as “avocado eaters,” helps to imagine the experience of diaspora through a Central American lens.  In this particular painting the presence of the monoblock plastic chair represents a sense of the loss of identity that comes with the lures and pressures of globalization.


Aguacatero y silla de plastico monobloc.
Uno de los simbolos basicos que exploro en la pintura es la imagen del nomada.  Trato de representar la experiencia de diaspora y la identidad nomadica con el simbolo del aguacatero, el perro callejero de America Central.  El aguacatero tiene una relacion complicada con el "hogar" puesto que es constantemente expulsado de su lugar de origen.  El aguacatero es un simbolo centroamericano que expresa la experiencia de diaspora desde un punto de vista latinoamericano.  En este cuadro, la presencia de la silla monobloc plastica sugiere la perdida de identidad que resulta de las presiones y las intrigas de la globalizacion. 




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